Marketingowy Słownik Pojęć

W marketingu powstają ciągle to nowe pojęcia, albo zmieniają się definicje starych. Dla porządku mojego i innych postanowiłem stworzyć mekkę marketerów. Tutaj przypomnisz sobie czym są CACi, czy inne LTV. Najlepiej użyj CMD+F (CTR+F) do wyszukania interesującej Cię frazy.

Atrybucja

Dzięki atrybucji, wiemy który np. kanał jest odpowiedzialny za konwersje. Wyobraź sobie, że Lewy (Lewandowski) strzela bramkę. Jeżeli sam od początku akcji przeszedł wszystkich i strzelił gola to 100% atrybucji jest przypisywana jemu. W innej sytuacji, np. Grosicki wrzucił zajebistą piłkę Lewandowskiemu, który tylko musiał dołożyć głowę, w takim wypadku 60% ważności gola jest przypisywana Grosickiemu, 30% Lewemu, a 10% komuś innemu kto podał do Grosika. W takiej sytuacji analizujemy która akcja była najważniejsza i przyczyniła się do zdobycia bramki.

CPC

Koszt pojedynczego kliknięcia w naszą reklamę. Zależy od wielu czynników, m.in: od jakości reklamy, przewidywanego CTR, historycznego CTR, szybkości strony docelowej, adekwatoności strony docelowej (czy na stronie jest to, czego użytwkonik szuka), nagłówków oraz tekstów reklamowych i słów kluczowych.

ROAS

ROAS (Return on ad spent) - zwrot z reklamy. Przy roasie 10 (1000%) zarabiamy z każdej wydanej 1zł 10zł.